Sunday 4 March 2012

Ganjaran Mengucapkan Salam

Rasulullah SAW telah bersabda : "Sebarkanlah salam di antara kamu" (diriwayatkan oleh Muslim dan Abu Hurairah) dan ketika Rasulullah SAW ditanya oleh seorang lelaki : "Islam yang manakah yang lebih baik?" maka Rasulullah SAW menjawab : "Kamu memberikan makanan kepada orang lain dan kamu mengucapkan salam terhadap orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal." (diriwayatkan oleh Bukhari pada kitabul-iman dari Abdullah bin Umar).

Para sahabat Rasulullah SAW mencari untung pahala dan imbalan dari Allah dengan mengucapkan salam kerana mereka telah mendengar dari Rasulullah SAW bahawa orang yang mengucapkan Assalamualaikum akan mendapat ganjaran 10 pahal dan barang siapa yang menambah ucapan tersebut dengan warahmatullahi maka ia akan mendapat 20 pahala dan jika ia menambah lagi dengan ucapan wabarakatuh maka ia akan mendapat 30 pahala. Inilah untung dari perdagangan mereka, sungguh Allah Maha Pemurah.

Pernah dikisahkan bahawa Ibnu Umar pergi ke pasar yang ditemani oleh At-tufail bin Ubai bin Ka'ab bukan untuk apa-apa kecuali hanya untuk mengucapkan salam terhadap orang-orang yang ditemui, maka kemudian At-Tufail bertanya kepada beliau : "Apakah yang kamu lakukan di pasar ini? engkau tidak berbelanja dan tidak pula menawarkan sesuatu barang pun dan engkau tidak pula duduk-duduk di sebuah majlis, duduklah di sini agar kita boleh bercakap-cakap!". Maka Ibnu Umar menjawab : "Kita berangkat hanya untuk mengucapkan salam maka ucaplah salam kepada orang-orang yang engkau temui."

Walaupun demikian, kita menemukan bahawa kebanyakan dari kaum muslimin melengahkan dan melalaikan pentingnya dan fadhilat salam yang mana ia adalah tanda dan syariat Islam dan Iman. Allah SWT telah berfirman :

"..........dan janganlah kamu mengatakan kepada orang yang mengucapkan salam kepadamu : 'kamu bukanlah orang mukmin'." (Surah : An-Nisa, 94)

No comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles. All Right Reserved To Me.