Sunday 18 March 2012

Syahid Syuhada Dan Kedudukan Mereka..

 
Sebahagian kalangan masyarakat meyakini bahawa orang yang mati syahid adalah orang yang terbunuh dalam suatu peperangan dalam rangka membela agama Allah dan tanah air sahaja tetapi yang tepat jalan untuk mati syahid sangat banyak selain berperang di jalan Allah. Berikut adalah nasihat Rasulullah SAW kepada islam mengenai siapakah syahid syuhada itu?

Dalam kitab Shanin Bukhari dan Muslim, Abu Hurairah r.a. meriwayatkan sebuah hadis bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda : “Yang disebut syahid syuhada itu ada lima iaitu orang-orang yang meninggal kerana sakit perut, orang-orang yang meninggal kerana dirasuk jin, orang lemas, orang yang tertimbus dalam runtuhan dan orang yang meninggal di jalan Allah.”

Sebagaimana dalam kitab al-Muwaththa (jilid I) yang diriwayatkan oleh Yahya al-Laitsi dan yang lainnya juga bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda : “Syahid syuhada itu ada tujuh selain orang yang meninggal di jalan Allah iaitu orang yang dirasuk jin adalah syahid, orang yang lemasa adalah syahid, orang yang mati kerana radang paru-paru adalah syahid, orang yang mati kerana sakit perut adalah syahid, orang yang mati kerfana terbakar adalah syahid, orang yang mati kerana tertimbus dalam runtuhan adalah syahid dan wanita yang mati ketika melahirkan adalah syahid.”

Ada yang menjelaskan bahawa orang yang dimaksudkan dengan wanita tersebut adalah seorang ibu yang meninggal kerana melahirkan sementara anaknya sudah melalui tahap penciptaan dalam perutnya. Ada juga yang berpendapat jika seorang ibu meninggal masih dalam nifas maka termasuk syahid baik setelah melahirkan atau meninggal sementara anaknya masih dalam perut.

Anas bin Malik r.a. meriwayatkan Rasulullah SAW pernah menasihatiku seperti berikut : “Anakku jika memang engkau boleh berwudhuk setiap saat, lakukanlah. Hal itu kerana jika malaikat maut mencabut nyawa seorang hamba dalam keadaan berwudhuk maka akan dicatat sebagai orang yang mati syahid.” Abu Hurairah r.a. dan Abu Dzar r.a. pernah meriwayatkan juga bahawa Rasulullah SAW bersabda : “Jika malaikat maut datang kepada seorang penuntut ilmu maka dia termasuk orang yang mati syahid.” Demikianlah orang-orang yang termasuk syahid syuhada dan mereka akan menerima pahala yang sangat besar dari Allah.

Rasulullah SAW juga pernah bersabda : “Orang yang mati syahid akan mendapat pahala dari sisi Allah iaitu dosanya akan diampuni sejak titisan pertama darahnya, diperlihatkan tempatnya di syurga, dijauhkan dari seksaan kubur, diberi rasa tenang saat hari Kiamat dating, dikenakan pakaian keimanan, dinikahkan dengan wanita-wanita yang cantik dan akan memberi syafaat tujuh puluh sanak saudaranya.”

Ya Allah, semoga Engkau berkenan mencabut nyawa kami sebagai orang yang mati syahid. Semoga Engkau juga berkenan mengurniakan kami pahala seperti pahala syahid syuhada dan berikanlah kami kesempatan untuk mati dalam keadaan syahid.

No comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles. All Right Reserved To Me.