Sunday 4 March 2012

Santapan Penghuni Neraka

1. Rasakan Zaqqum!

Itulah makanan dan santapan penghuni neraka. Sejenis pohon yang bukan sahaja buruk rupanya malah busuk baunya, pahit rasanya lagi menyakitkan. Firman Allah SWT : "(makanan syurga) itukah yang lebih baik atau pohon zaqqum? Sesungguhnya kami menjadikan pohon zaqqum itu untuk menjadikan fitnah (seksa) bagi orang-orang yang menganiaya diri sendiri (keranaenggan beriman). Zaqqum adalah pohon yang tumbuh di dasar neraka Jahim, buahnya besar bagaikan kepala-kepala syaitan. Sesungguhnya para penghuni neraka itu akan memakan buah zaqqum itu (secara terpaksa) sehingga penuh padatlah perut mereka. Kemudian setelah itu mereka disiram dengan minuman nanah yang dicampur air panas". (As-Saffat : 62-67)

2. Minuman yang mendidih!

Juadah menyantap juadah itu rupanya belum berkesudahan. Agar tidak tersedu dan tidak tersedak, penghuni neraka akan dihidangkan minuman yang amat menyakitkan. Firman Allah SWT : "Sesungguhnya kami telah menyediakan untuk orang yang menzalimi dirinya (kerana tidak mahu beriman) yang pagarnya mengelilingi mereka. Jikalu mereka meminta tolong kerana tersangat haus, lalu mereka ditolong dengan diberi air kentalbagaikan tembagayang dicairkan dan dapat menghanguskan muka. Alangkah buruknyaminuman itu dan alangkah buruknya tempat kembali (neraka itu)." (Al-Kahfi :29)

3. Persalinan api

Tubuh yang sudah memang tidak selesa itu bertambah seksa apabila disarungkan pakaianneraka yang membakar dan menghanguskan apa yang tersisa. Allah SWT berfirman :".....maka bagi orang-orang (tidak beriman) untuk mereka itu dibuatkan pakaian-pakaian  dari api neraka....".
(Al-Hajj : 19)

4. Siraman Azab

"Arrgggghhhhhh..." penghuni neraka terus melolong kesakitan bagaikan jeritan pilu sang himar dipukul tuannya. Firman Allah Azzawajalla "....dan disiramkan yang pana mendidih ke atas kepala mereka. Dengan air itu, hancur luluhlah segala apa yang ada di dalam dan  juga kulit mereka...."
(Al-Hajj : 19-20)

Allahuakbar! bayangkan saudaraku sekiranya tubuh kita dalam keadaan begitu. Selanjutnya Nabi SAW menjelaskan kita bagaimana siraman azab itu dalam sabdanya : "Sesungguhnya api neraka jahim itu akan dituangkan ke atas kepala-kepala penghuninya (orang kafir dan orang yang ingkar) hingga tercucurlah air panas itu ke dalam perutnya, kemudian tersayatlah segala apa yang ada di dalam perut itu sampai mengalir dari bawah kedua-dua tumitnya. Inilah yang disebutkan sebagai hancur luluh! seterusnya dikembalikan lagi sebagaimana keadaan sebelum (untuk diulang seperti itu lagi)".
(Riwayat At-Tirmizi)

5. Pukulan cemati

Malaikat-malaikat yang tegas menghentam penghuni neraka semahu-mahunya. Pukulan dan hentaman yang seiring dengan sindiran dan gema laungan yang menggerunkan. Firman Allah SWT ".....dan untuk mereka disediakan cemeti besi. Setiap kali mereka hendak keluar  dari dlamnya (neraka) kerana kesengsaraan (kesedihan) lalu (mereka) dikembalikan semula ke dalamnya dan (kepada mereka dikatan) : Rasakanlah oleh kamu sekalian seksa yang membakar ini". (Al-Hajj : 21-22)

6. Tilam neraka

Khabarnya, kepada penghuni neraka juga diberikan tilam untuk beradu dan meluruskan tulang. Tetapi tilam yang bagaimana? Firman Allah SWT : "Demikian kami memberikan pembalasa-pembalasan kepada orang-orang yang bersalah (berdosa). Mereka akan beroleh tempat tidur dari jahannam sedangkan dari atas mereka ada penutupnya dan begitulah kami membalas (perbuatan) orang-orang yang zalim". (Al-A'raf : 40-41)

Semoga dengan ingata-ingatan ini dapat melembutkan hati kita yang selama ini keras membatu dek dosa-dosa yang kita lakukan, samada dalam keadaan sedar atau tidak. Firman Allah SWT "Sesungguhnya pada yang demikian itu ada pengajaran (ikhtibar) bagi orang-orang yang takut (kepada Allah SWT dan seksanya)" (An-Naziat : 26)

No comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By AisyaDoodles. All Right Reserved To Me.